Tátrai túra

2010.09.13

Tátrai emlékek

2010.augusztus 29., első nap

Nándi késik. Mi történt vele? Nem szokott! No, végre megérkezett. Nincsen semmi baj, mehetünk! 7 óra után el is indulhattunk. Azt hittük, meg sem állunk a Szlovák Paradicsomig. De nem így történt. Néhány perc múlva Ildikónak eszébe jutott, hogy minden papírját, iratát otthon felejtette. Egy kis angyalföldi kitérő után azért csak elindultunk 17-en az M3-ason. A csécsei elágazás előtt sofőrünk egy pisike szünetet rendelt el. Mint kiderült, nagy szerencsénk volt. Utolért egy autós, aki elmondta, hogy az előző kanyarban az utánfutónkból csomagok potyogtak ki. Ő Pest felé tartott, mikor látta az „eseményt”, összeszedte és utánunk hozta. A leltár után kiderült, hogy Margó csomagja hiányzik. Most már utánfutó nélkül újabb keresésre indultunk. A kis hamis megbújt a rekettyésben. Nándi szemüvegragasztójával rögzítettük az utánfutó ajtaját. Ezután már vidáman és zavartalanul folytattuk utunkat. A határt Somoskőújfalunál léptük át. Következő megállónk a betléri Andrássy kastély. Remek idegenvezetőnk bemutatta a kastély 42 szobáját, a csodálatos bútorokat, porcelánokat, trófeákat és még egy fakutyát is! A kastély hatalmas, gyönyörű angolparkjában sétáltunk a simogató napsütésben.

Kép

Utunkat folytatva vadregényes szerpentines úton érkeztünk Káposztafalvára, szálláshelyünkre. Kellemes vacsora után körbesétáltunk a faluban.

2010. augusztus 30., második nap

Hétfőn a reggeli után útra keltünk a Dedinky tóhoz.
A tótól a Zejmarska-roklinán (Szakadék-völgy) 250m szintkülönbséget tettünk meg. Függőleges vaslétrákon és láncok segítségével jutottunk fel. Igazi, kissé felhős kirándulóidőnk volt, csodálatos helyeken jártunk. Mindenki remekül bírta. Juli kellemes tempóban vezette a csapatot, és nagyon megdicsért minket. A Geravy fennsíkon (1000m) megebédeltünk. Sajnos, mire végeztünk, eleredt az eső, a libegő nem járt, s így bőrig ázva - de kellemesen elfáradva a 10 km-es gyaloglástól - érkeztünk vissza a buszhoz.

2010. augusztus 31., harmadik nap

Kedden a szakadó esőben megnéztük a szepescsütörtökhelyi gótikus templomot. Lőcsén a Városházát, az erényeket (a négy fő erény: bölcsesség, a mértékletesség, az igazságosság és az állhatatosság.), középkori kalodát, a gimnáziumot, a Fabricius-házat, templomokat, gyönyörűen felújított támfalas, támoszlopos házakat, épületeket. Itt is szakadt még az eső, de Szepes várát már szerencsére esőmentesen tudtuk bebarangolni Nándi idegenvezetésével. A várdombot emberemlékezet óta lakják. Európa egyik legnagyobb várrom-együttesében időutazást tettünk a múltban. Megmásztuk a Nebojsza tornyot, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt. A helyenként 3,5m vastag falak között, szűk, eredeti jobbra forgó lépcsősor vezetett fel. A gótikus magyarországi szent Erzsébet templomban nemcsak a látványban, hanem Dóra csodálatos énekében is gyönyörködhettünk.
Berendezett konyhát, lakószobát és a szörnyűséges kínzó kamrát is megnéztük, ezen kívül régészeti leletek és harci eszközök voltak a múzeumban.
Majd átmentünk Késmárkra. Itt megnéztük az 1717-ben épült fatemplomot, ami vörösfenyőből épült, az orgonája hársfából. Csak a sekrestye épült kőből. Svéd hajóácsok közreműködtek az evangélikus templom építésében. Különleges akusztikáját Dóra csodálatos énekével tapasztalhattuk meg. Mellette áll egy piros evangélikus templom, itt van gróf Thököly Imre szarkofágja.
Sajnos a várat nem tudtuk már megnézni, csak kívülről fényképeztük le. a városban sétáltunk és sok szép régi házat láttunk.

Kép

Hazafelé a buszon jól szórakoztunk Szepescsütörtökhely kimondhatatlan szlovák nevén. Helyesen: Spiąský ątvrtok. Persze Nándi ebben is verhetetlen volt. A vacsoránk remek, jellegzetes szlovák étel: knédli husival és káposztával.

2010. szeptember 1. negyedik nap (kezdődik a tanítás diáknak, tanárnak)

Szerdán reggel nem esett az eső, de sajnos ez nem tartott sokáig, mert mire Késmárkra értünk, már szakadt, és nagyon fújt a szél. Útközben kitettük a fürdőzőket, mi pedig bementünk a késmárki várba. Thököly Imre vára remek állapotban van, gazdag kiállítást néztünk meg. Ismét Juli volt a felolvasó idegenvezetőnk.

Kép

Az idő nem volt kegyes hozzánk. A bélai barlanghoz vezető 2 km-es utat 200 m-es szintkülönbséggel viharos szélben, szakadó esőben tettük meg. De a csodálatos cseppkő képződmények zenés aláfestéssel kárpótoltak mindenért. 1370 m-t, 112 méter szintkülönbséggel tettünk meg. Vrovban ebédeltünk késő délután, utána már csak a szállásunkra mentünk.

2010. szeptember 2. ötödik nap

Ahogy Nándi megígérte, gyönyörű napsütésre virradtunk. Ahogy felszakadoztak a felhők, a Tátra csodálatos havas csúcsai tűntek elő.

Kép

A Csorba tótól indultunk a túrára. Havas, kissé csúszós, köves úton haladtunk. Elszomorító volt látni a 2 évvel ezelőtti viharok pusztítását a fenyőkben. Egészen a Poprádi tóig mentünk. A bátrabb és gyakorlottabb túrázóink öten elindultak a Hincó tó felé a hóhatárig. Sajnos a Rysy megmászása lehetetlen volt a hó és a felhők miatt. Mi többiek elmentünk a Szimbolikus temetőbe, ahol a Tátra balesetben, túrázás közben elhunyt halottairól és a hős repülőkről emlékeznek meg. 1500 méter fölött voltunk. A Poprádi tó mellett ebédeltünk a teraszon. Csodálatos panorámánk volt. Az Ostrva nyergén hatalmas hóban néhány bátor és merész túrista küzdelmét követtük lentről figyelemmel. Visszafelé már gyorsabban haladtunk, a kövekről már elolvadt a hó. A Csorba tó mellett fejeztük be ezt a remek utat. Végre az időjárás kegyes volt hozzánk, így a Tátra-túrán túrázhattunk is. A csapatból kivált egy jótékonysági különítmény, amelyik kevésbé gyakorlott túratársainkat biztonsággal juttatta az elektricska Poprádi tavi megállójáig, ahova István a busszal elment a különítményért. A busszal ezután már a célra, vagyis Káposztafalvára tartottunk. Végre felhő nélkül, teljes pompájában tűnt föl szemünk előtt a Magas-Tátra hegyvonulata.

Végig csodálhattuk a Solisko, Ostrva, Koncista, Gerlachfalvi-csúcs, Nagyszalóki-csúcs, Késmárki csúcs, Nagy Morgás csúcsokat, valamint a Bélai-Tátra havas hegyvonulatát. Megérkezvén Káposztafalvára, szállodánk, a Petra Hotel előkertjében megöleltük az óriási, csavart törzsű gesztenyefát. Törzse akkora, hogy csak 4 ember tudja kinyújtott karral körbe fogni.

2010. szeptember 3. hatodik nap

A reggel István számára izgalmasan kezdődött. Laci észrevette, hogy a bal hátsó kerekünk defektes. Így István befeküdt a busz alá. Gyorsan megoldotta a problémát, így reggeli után útrakelhettünk hazafelé. Stratenánál megálltunk, és kétfelé váltunk. Heten a Dobsinai jégbarlangba mentünk. Nagyon szépek voltak a jégalakzatok. A jég 9ezer, a kőzet 250 millió éves. A hőmérséklet -6°C és +0,5°C között változik az év folyamán, ennek következtében a hatalmas cseppkőszerű álló és függő jégcsapalakzatok díszítése évről évre megújul. 500 lépcsőt tettünk meg utunk során.
A társaság nagyobb része szerette volna a mozgásigényét kielégíteni, és új utak felfedezésére indultak. Miután még nem jártak arra, sok meglepetés érte őket. Mentek szakadék szélén, meredek sziklákon, létrán, gatyafékes lejtőn és gyönyörű szép pázsitos réten. Amikor a legnagyobb hídon átmentek, egy hatalmas barlang tátongott előttuk. Innentől olyan út vezetett, amin a medve is "seggen" csúszva jár. Kata és Csaba legyőzve tériszonyukat, hősiesen és baj nélkül mentek végig az úton. A nehézségek ellenére mindenki visszaérkezett, végül a Sáfrány vendéglőben találkoztunk, és remek körülmények között megebédeltünk.

Kép

Egy benzinkútnál szivárványban gyönyörködhettünk. Krasznahorka várát csak távolról tudtuk megnézni időhiány miatt. Útközben már másodszor igazoltattak a rendőrök, minden rendben volt.
Kora este megérkeztünk Budapestre. István szervezésének köszönhetően mindenki a számára legmegfelelőbb helyen tudott kiszállni.

Bár az időjárás nem tette lehetővé, hogy az eredeti terv szerint sokat túrázzunk, azért így is nagyon tartalmasan töltöttük napjainkat, és rengeteg élménnyel gazdagodva tértünk haza. Nándi gondoskodott arról, hogy mindenki jól érezze magát. Még sok ilyen szervezést kérünk Nánditól és jó egészséget kívánunk hozzá.