Tatatúra

2011.04.03

Április 1-jén áprilisi tréfát játszott az időjárás a Tatára készülőkkel. Borús, esős idővel "fenyegetett". De ez csak tréfa volt, mert szombaton ragyogó, szinte teljesen zavartalan napsütéssel várt minket. 19-en jöttünk össze, aminek nagyon örültem kivételesen, hogy csak ennyien. Hogy miért? (Az majd a mesém végén kiderül.)

Elsőként a 19. század végén épült állomásépületet néztük meg. Utána egy kis "felfrissülés" a Hargita sörözőben. A gyönyörű gesztenyefasoron elértük az Általért, s onnan egy kis kitérővel a Fényes forrás és kemping területére jutottunk. Itt egy nagyon kedves, lokálpatriota fiatalember mesélt a területen található régiúj forrásokról. Merthogy 1972-ben elhallgatott az utolsó forrás is Tatán, éppen itt, a Fényes forrás. De 2001-től újra kezdenek megszólalni! A hatalmas parkban sétálva gyönyörködtünk a tavirózsákkal lepett vizekben, a tiszta "átvezető" patakokban. Egy helyen láttuk is a feltörő víz által keltett kis buborékokat. Gyönyörű volt most is minden, pedig még csak most kezd ébredezni a természet. Nyáron és ősszel is el kell ide jönni!

Azt hiszem, ezután jött a napunk legnehezebb szakasza, mikoris a forrásoktól el kellett mennünk a majd 4 km-re lévő városhoz, illetve a túlsó végén található Geológiai Múzeumhoz. De az út 2/3-ánál volt egy néhány percünk, amikor megnézhettük Nepomuki Szent János szobrát és a várárkot határoló kőpárkányon kicsit szusszanhattunk.

Kicsit másik irányból, mint terveztem, de így is láthattuk a Kálvária dombot, rajta a Kálváriával, Kápolnával, a Fellner Jakab kilátóval. Dél körül megérkeztünk a múzeumhoz, ahol már várt minket kedves vezetőnk, Varga Zoltán. Három éve teljes szívvel-lélekkel végzi itt a munkáját mint geológus és kertépítő. Büszke is a növényeire, mondhatom, joggal. Jól elfáradtunk, mire visszaértünk a bejárathoz. Mondanom sem kell, közel sem láttunk mindent. Vezetőnk teli van tervekkel, munkakedvvel. Ajánlom mindenkinek, hogy ha Tatán jár, látogasson el ide is.

Egy kellemes séta során az Öreg tó és a Vár kedves, régi korokat idéző látványa pihentette lelkünket. A várkapu előtt hirtelen megpillantottuk az Öreg halász szobrát (igaz hátulról), amiről a Nepomuki Szt János szobornál meséltem el, hogy BORBÁS Tibor készítette. Alig vártuk már, hogy a kifőzdéjét is megláthassuk. Az Öreg halász kifőzdéje két éve még az Albatrosz étterem nevet viselte, tulajdonosváltás nem volt, így a régi kellemes környezetben tudtunk hihetetlenül kedvező áron kiváló ebédet fogyasztani. Hogy kellő élvezettel tudjunk kávét, desszertet is enni, tettünk még egy sétát a városban. Megnéztük a Kapucinus templomot és az Országgyűlés téren a Haranglábat (kötelező, enélkül nem tatai túra a tatai túra )

A Barta kávéházban kis szomorúság is ért, néhány kedves túratársunktól meg kellett válni, mert ők siettek haza. De 12-en maradtunk, s együtt mentünk a Griffes kapun keresztül a Cseke tó partján épült Angol parkba. Mivel még több mint egy óránk volt a vonat indulásáig, s mindössze félórányira voltunk az állomástól, útközben volt időnk, alkalmunk megcsodálni a Bőhm Ferenc által több mint 200 évvel ezelőtt idetelepített különleges fákat, egyéb különlegességeket, amiket a tatai emberek szépen gondoznak, ápolnak. Egy kis "fürdés" árán sikerült megmutatnom mindenkinek a Cseke tó partján álló mocsári ciprusokat is. Ahányszor csak látom, mindig mesében érzem magam, mert a kiálló gyökerek úgy veszik körbe a hatalmas fát, mint a törpék, vagy manók az óriást.

Természetesen nem tudtam kibújni a bőrömből. Tanár vagyok, s most már az is maradok. Így nagy meglepetésére kitartó társaimnak, a Tóvároskert vasútállomáson "dolgozatban" kérdeztem meg, mennyire figyeltek a nap folyamán rám és a környezetre. Az eredményt is elolvashatjátok.

Szóval Tata nagyon szép város. Egy nap alatt nem lehet a töredékét sem megnézni annak a sok szépségnek, értéknek, ami itt található. Remélem, hogy aki szombaton velem volt, kedvet kap újra visszajönni, s újból megnézni egyik-másik érdekességet, vagy újakat fölfedezni.

B. Nóra

A mappában található képek előnézete Tatatúra